Helder in Belastingen

Helderheid in belastingzaken

  • Home
  • Diensten
    • Fiscale check
    • Levenstestament
    • Aangiftebegeleiding
    • Financiële planning
    • Blauwe Envelop Service
  • Ondersteuning kantoren
    • Advieslijn en sparringpartner
    • Fiscale check dossiers
    • Ondersteuning bij bezwaar- en adviestrajecten
  • Boekhoudservice
  • Blogs
    • DGA / Zakelijk
    • Levenstestament
    • ZZP
    • Particulier
    • De Blauwe envelop
  • Gratis tips
  • Contact
  • Over Barbara
  • Media

Informatie van Belastingtelefoon onbetrouwbaar

Door Barbara Rijskamp

Ik bekeek een filmpje op YouTube uit 2014 over de Belastingtelefoon. Oud-medewerkers vertellen hoe het er bij de Belastingdienst er aan toe gaat. Ik kan je vertellen: het filmpje is nog steeds actueel! Nog steeds is de Belastingtelefoon niet op orde.

Ergernis over wachttijden

De wachttijden zijn nog steeds erg lang. Bovendien is het erg vervelend dat ik mij zogenaamd moet identificeren als ik namens mijn klant bel. Ik snap dat, maar omdat ik werkzaam ben als belastingadviseur die wordt ingeschakeld bij een specifiek probleem, is het soms zoeken naar de juiste identificatie. Bovendien ben ik, net als hen, digitaal. Dus soms moet ik een systeem opstarten om de juiste informatie te kunnen geven. En als ik dat voor elkaar heb, dan gebeurt het regelmatig dat zij de gevraagde informatie niet beschikbaar hebben en vragen ze of ik teruggebeld kan worden. Zo ontstaat er dus aan beide kanten frustratie.

Betrouwbaarheid Belastingtelefoon

Vanuit de jurisprudentie is het mij bekend dat informatie verkregen van de Belastingtelefoon als voorlichting geldt. Met andere woorden: je mag er geen vertrouwen aan ontlenen. Informatie verkregen van de inspecteur, veelal schriftelijk aangevraagd en ontvangen, geldt als een toezegging en kan daarom wel als betrouwbaar aangemerkt worden. Je mag hier vertrouwen aan ontlenen. Een nadeel hiervan is dat een inspecteur heel dicht bij de wettekst blijft en amper een toezegging vanuit zijn functie durft te doen.

Blauwe enveloppen leveren extra telefoontjes Belastingtelefoon op

Het is de Belastingdienst bekend dat als er veel blauwe enveloppen worden verstuurd, dit tot extra telefoontjes leidt bij de Belastingtelefoon. De brieven leveren nu eenmaal veel vragen op. Niet zo verwonderlijk, want ikzelf zit ook weleens te turen naar optellingen in aanslagen die niet echt logisch zijn qua opbouw. Ik herken gelukkig wel de termen en kan een aanslagnummer ontcijferen.

Maar wat ik niet begrijp is dat er soms brieven worden gestuurd waarvan ik denk: had even gebeld! De Ombudsman heeft de Belastingdienst hier ook op gewezen bij betalingsproblemen. Maar naar mijn idee zou dit veel breder ingezet moeten worden. Dan belt de Belastingtelefoon jou! Zou dat niet een fijne service zijn? Volgens mij zou dat helpen om veel kou uit de lucht te halen.

Uitbreiding digitale service

Is het je weleens opgevallen dat de Berichtenbox van de overheid eenrichtingsverkeer is? Dat dit vreemd is in het kader van internet? Ik zou het persoonlijk erg fijn vinden dat ik bezwaarschriften digitaal kan indienen. Dat in de portal komt te staan wie de contactpersoon is die het bezwaarschrift in behandeling heeft (met emailadres en doorkiesnummer). En dat je een belafspraak kan inplannen, mocht het een persoonlijke toelichting vergen. Ideaal, toch? Ik kan er alleen maar van dromen!

Conclusie

Aan de informatie verkregen van de Belastingtelefoon kan geen vertrouwen worden ontleend. Ik gebruik deze alleen (als het echt niet anders kan) voor statusvragen. Ik communiceer daarom liever rechtstreeks met een inspecteur. Helaas is in dit in de praktijk niet altijd even gemakkelijk door lange doorlooptijden en gebrek aan communicatie. Ik hoop dat dit in de toekomst wordt opgelost. Maar als ik dat filmpje van 2014 zie, dan denk ik dat ik nog lang moet wachten.

Categorie: Blauwe envelop Tags: belastingtelefoon, belastingtip, digitale service

Onverwacht aangeslagen worden voor belastingen

Door Barbara Rijskamp

Je hoopt dat het je nooit overkomt, maar er kan onverwacht een (grote) belastingaanslag op de deurmat vallen. De aanslag is bijvoorbeeld het gevolg van een ingesteld boekenonderzoek of is opgelegd bij het overlijden van de aanmerkelijk belanghouder: het geld is al opgesnoept, maar er moet nog wel belasting over betaald worden. Hoe moet je dit betalen?

Zorg voor een betalingsregeling of kwijtschelding

In ieder geval moet je actie ondernemen: neem contact op met de Belastingdienst. Om goed beslagen ten ijs te komen, is het verstandig door mij een fiscale check te laten uitvoeren. Dan kunnen we samen de strategie bepalen en bekijken welke rechten en plichten je hebt tegenover de Belastingdienst.

Ex-grootaandeelhouder aansprakelijk 

Wanneer een DGA-ondernemer besluit zijn aandelen in de werkmaatschappij te verkopen, moet hij naast goede afspraken te maken met zijn opvolger ook bekijken of hij met zijn belastingschulden ‘bij’ is. Door een wetswijziging per 15 september 2015 kan de ex-DGA worden aangesproken op de vennootschapsbelastingschulden in het jaar van verkoop en in de drie jaar daarna (voor de stille reserves aanwezig bij verkoop). In eerste instantie was deze maatregel bedoeld voor verkopers te kwader trouw. Maar omdat het Ministerie dit regelmatig niet kon bewijzen, is de maatregel nu ook van toepassing op verkopers die wel te goeder trouw zijn! Het zal je maar gebeuren: wil je genieten van je pensioen, komt de Belastingdienst langs om beslag te leggen op je spullen!

Laat je niet verrassen

Belastingen is echt een vak. Alhoewel er veel informatie op internet staat, is het nog lastig deze informatie te ordenen. Bovendien kan informatie verouderd zijn. Neem daarom een RB-erkend belastingadviseur in de arm, zoals Rijskamp Fiscaal. Dan kom je goed beslagen ten ijs.

Categorie: belastingen, DGA / zakelijk Tags: belastingproblemen, belastingtip, betalingsproblemen, invordering

FOR: jackpot voor de fiscus?

Door Barbara Rijskamp

De fiscale oudedagsreserve (FOR) is ontwikkeld voor zelfstandige ondernemers om een deel van de winst te reserveren voor hun oudedagsvoorziening. In de toekomst of uiterlijk bij het staken van de onderneming kan dan een lijfrente worden aangekocht of een tegoed gestort worden op banksparen. De liquide middelen hiervoor mogen niet in de onderneming worden aangehouden, aldus een recente uitspraak van Rechtbank Gelderland. Deze moeten dus overgeheveld worden naar box 3. Dit staat echter nergens vermeld op de website van de Belastingdienst. Hoe ga je hiermee om?

Reserveren zonder liquide middelen?

Persoonlijk vind ik het niet logisch dat je een reserve opbouwt in de onderneming, terwijl je de daarvoor benodigde liquide middelen daar niet tegenover mag zetten. Wanneer je onderneemt in een BV, werkt het anders. In een BV mag je zowel ondernemen als beleggen. Bij een pensioen-BV is het juist niet de bedoeling om gelden te onttrekken uit de onderneming die bedoeld zijn voor de oude dag. Waarom bij een eenmanszaak dan wel?
Geen duurzaam overtollige liquide middelen op de ondernemersbalans
De bezittingen van een eenmanszaak mogen uitsluitend betrekking hebben op zaken die nodig zijn in de onderneming. Natuurlijk mag er wel een spaarpotje worden gevormd voor bedrijfsinvesteringen in de toekomst. Zo kan een ondernemer sparen voor de aanschaf van een bedrijfspand, mits het voornemen daartoe bestaat. De Belastingdienst kan een ondernemer immers niet verplichten om hiervoor een lening aan te gaan. Echter, reserveringen voor de oude dag worden geacht in de privésfeer plaats te vinden. Dit is nog eens bevestigd door een uitspraak van Rechtbank Gelderland op 31 oktober 2017.

Wat zijn duurzame overtollige liquide middelen?

Helaas is er geen vaste grens aan te geven wanneer liquide middelen als duurzaam overtollig worden gezien. Dat is per ondernemer anders, afhankelijk van de branche, personeel, voorraadbeheer, e.d. Bovendien controleert de Belastingdienst niet altijd even scherp op de hoogte van de liquide middelen. Het is daarom niet altijd duidelijk wanneer deze grens wordt overschreden. In de praktijk hangt het ook af van hoe goed het verhaal van de ondernemer is als hij liquiditeiten als ondernemingsvermogen wil aanmerken.

Correctie FOR en box 3 kan duizenden euro’s kosten

Wanneer de FOR-toevoeging wordt geschrapt en de overtollige liquide middelen naar box 3 worden overgeheveld, kan dit jou duizenden euro’s kosten! Het is daarom van belang tijdig maatregelen te treffen. Onderbouw daarom goed waarom de liquide middelen in jouw onderneming nodig zijn in de onderneming. Het feit dat je niet opneemt, is onvoldoende! Een andere optie is om de liquide middelen daadwerkelijk jaarlijks af te storten in bijvoorbeeld banksparen. Er zijn verschillende aanbieders die flexibele oplossingen bieden op dit terrein. Meestal wordt dit aangeboden onder de naam ”pensioen voor ZZP-ers”. Op deze manier voorkom je box 3-heffing. Nadeel is wel dat het geld tot de AOW-gerechtigde leeftijd vast staat. Bij een eerdere opname word je geconfronteerd met een boete.

Bezwaar maken loont

Heeft de belastingdienst reeds een aanslag opgelegd, waarbij de liquide middelen zijn gecorrigeerd? Geen paniek, neem contact met mij op. Dan bekijk ik samen met jou of er een oplossing voorhanden is. Desnoods stappen we naar de rechter die onlangs in een soortgelijke casus de belastingplichtige voor een groot deel gelijk gaf.

Categorie: belastingen, ZZP Tags: belastingbesparing, belastingtip, FOR

Erkend RB-kantoor

Door Barbara Rijskamp

https://www.mijnbrandportal.nl/publicationfile/bestand/118/RB_Animatie-v2.mp4

Categorie: belastingen Tags: belastingtip

Optimaal inkomen

Door Barbara Rijskamp

Optimaal inkomen voor de DGA en de ondernemer

Jarenlang was een optimaal inkomen voor de DGA het salaris waar de 52%-grens begint verhoogd met zijn aftrekposten, met name de hypotheekrente-aftrek. Sinds 2016 is dit definitief veranderd. In dit artikel en in de film zal ik uitleggen waarom.

Ik ben geen DGA

Ook al ben je geen DGA, toch heb je als particulier of ondernemer ook invloed op de hoogte van je inkomen in box 1. Bijvoorbeeld door te kiezen voor banksparen. Lees in dit artikel de tips om de heffingskorting te optimaliseren.

Aftrek kosten eigen woning maximaal tegen 43%

In 2021 betaal je over de top van je inkomen 49,5% belasting. Deze tariefschijf begint bij € 68.508. Echter, de aftrek van de eigen woningrente vindt plaats tegen maximaal 43%. Elk jaar wordt dit met 3%-punt verminderd.

Heffingskortingpolitiek

In 2001 zijn de heffingskortingen geïntroduceerd om inkomensneutraal uit te werken. 20 jaar later zijn veel heffingskortingen inkomensafhankelijk gemaakt. Voor een gescheiden echtpaar heb ik uitgerekend dat dit op jaarbasis duizenden euro’s kan schelen. Dit betekent € 500 per maand! Ken je een (ondernemers-)echtpaar dat is gescheiden? Stuur dit bericht dan door of deel dit bericht via social media.

Hoe werkt de algemene heffingskorting nu?

De algemene heffingskorting van € 2.265 wordt stapsgewijs afgebouwd bij een inkomen van globaal € 20.000 tot nihil bij een inkomen van € 68.500 of hoger. In 2018 wordt er nog slechts € 755 uitbetaald, wanneer je geboren bent na 1962. Daarom is het veel interessanter om te bekijken welke inkomensmogelijkheden er zijn, bijvoorbeeld door het inkomen optimaal te verdelen tussen partners.

Hoe werkt de arbeidskorting?

Dit kan het beste in de vorm van een grafiek worden uitgelegd die in de novelle van het Belastingplan 2016 op 14 december 2015 is verschenen.

grafiek arbeidskorting 2016 2017 (1)

Figuur 1 Verloop arbeidskorting 2015 tot en met 2017, in- en exclusief Belastingplan 2016 en novelle

Hier zie je ook weer de inkomensgrens van € 20.000 als optimaal startpunt van het inkomen. Wanneer je in aanmerking komt voor de combinatiekorting, betaal je geen belasting bij dit inkomen. Wel opletten als het jongste kind 12 jaar wordt. Dan vervalt voor het jaar erop de combinatiekorting. Vooral voor alleenstaande ouders veroorzaakt dit vaak een financieel gat.

In tegenstelling tot het oorspronkelijke belastingplan, vindt de afbouw van de arbeidskorting plaats vanaf een inkomen van ca. € 33.000 in plaats van € 50.000. En vanaf € 111.000 inkomen heb je geen recht op de algemene heffingskorting, maar ook niet op de arbeidskorting.

Fiscale check

Wil je weten hoe de belastingen bij jou persoonlijk uitpakken? Kom dan langs voor de fiscale check.

Categorie: DGA / zakelijk, Particulier, ZZP Tags: heffingskorting, inkomstenbelasting, optimaal salaris

Ondernemen in de zorg

Door Barbara Rijskamp

Het wordt je niet gemakkelijk gemaakt als ondernemer in de thuiszorg. Door alle regelgeving is het niet gemakkelijk om als zelfstandig ondernemer zelfstandig allerlei opdrachten te verwerven. Je werkt meestal namens een zorginstelling. Dit kan je het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting kosten, waardoor je veel duurder uit bent. Ook als je nog andere bedrijfsactiviteiten hebt.

Voorwaarden ondernemerschap: inschrijving bij KvK onvoldoende

Er wordt nog weleens gedacht dat de inschrijving bij de Kamer van Koophandel voldoende is om tot ondernemerschap te concluderen. Dit is echter niet juist. De inschrijving bij de Kamer van Koophandel is ongeveer gelijk te stellen aan het ondernemerschap voor de BTW: een ieder die een bedrijf uitoefent. En een bedrijf kan al een enkel economische activiteit zijn, bijvoorbeeld het organiseren van een jaarlijks benefietconcert. Maar daar wil ik het nu niet over hebben. Ik wil de voorwaarden van het ondernemerschap voor de inkomstenbelasting benoemen.

Voorwaarden ondernemerschap voor de inkomstenbelasting

De Belastingdienst heeft enigszins geprobeerd inzicht te geven in de voorwaarden die gelden voor ondernemerschap door het ontwerpen van een ‘Ondernemerscheck‘. De volgende elementen worden hierbij getoetst:

  1. zelfstandigheid
  2. ondernemersrisico
  3. continuiteit
  4. omvang

Het is dus een mix van voorwaarden om te toetsen of er sprake is van winst, bijverdiensten of loon. Of hobby. Dit leidt ertoe dat er veel discussie is in welke categorie bepaalde inkomsten vallen, zeker als het verschil in belastingen groot is. Hierbij spelen de maatschappelijke opvattingen ook een rol. Dat maakt het niet gemakkelijk.

Iedere casus staat op zich

Er zijn geen harde voorwaarden voor ondernemerschap. Zo kan een zorgverlener in loondienst zijn, vallen in de categorie ‘resultaat uit overige werkzaamheden’, bijvoorbeeld bij betaling vanuit een beperkt aantal PGB’s en als ondernemer werkzaam zijn, bijvoorbeeld wanneer je innovatief bezig bent in de zorg en zorgt voor verschillende inkomensstromen. Iedere casus staat op zich. En dat blijkt ook wel uit de diverse uitspraken op dit terrein. Er zit wel een zekere lijn in. Ik heb niet de indruk dat er sprake is van willekeur. Het gaat wel om een goede inrichting van je bedrijf. Daar heb je zelf invloed op.

Kom langs voor een fiscale check

De ‘ondernemerscheck’ van de Belastingdienst vormt helaas geen garantie. Of je nu net gestart bent of al langer ondernemer bent, ik  kan iedere ondernemer van harte mijn ‘fiscale check‘ aanbevelen.

 

 

Categorie: belastingen Tags: belasting besparen, ondernemen, rechtsvorm, zelfstandigenaftrek, zorgondernemer

Discussie over de studiekosten en de uren

Door Barbara Rijskamp

Verschil scholingskosten en zakelijke studiekosten

In de uitspraak in de video komt onder andere het verschil ter sprake tussen scholingskosten en kosten voor studie voor de ondernemer. De scholingskostenaftrek is bedoeld voor nieuwe beroepen of uitbreiding van vakkennis. Een dierenarts die zich gaat specialiseren in chiropractie en acupunctuur: is dit nu uitbreiding van vakkennis of verrijking van vakkennis? Hier kun je over twisten. Gelukkig besliste de rechter in mijn voorbeeld dat er sprake was van zakelijke studiekosten, maar dat lag ook aan de omstandigheden.

Het urencriterium

Of je de uren voor de studie mag meetellen als uren voor de onderneming is dus ook afhankelijk van in welke categorie de studiekosten vallen: zakelijk of toch privé? Wat nog wel interessant is aan deze uitspraak, is dat de rechter van mening is dat de uren gewerkt voorafgaand aan de inschrijving bij de Kamer van Koophandel wel degelijk mogen meetellen voor het urencriterium.

 

Bron: ECLI:NL:GHARL:2017:8105

Categorie: belastingen, ZZP Tags: belastingtip, studie uren, urencriterium, zelfstandigenaftrek

Parttime ondernemen

Door Barbara Rijskamp

Op YouTube zijn er diverse video’s te vinden over parttime ondernemen. Alleen miste ik in sommige video’s de extra attentiepunten waar je op moet letten als je naast je baan of je gezin gaat ondernemen. Oftewel: je gaat parttime ondernemen.

Daarom heb ik een video gemaakt over parttime ondernemen. In deze video geef ik een aantal praktische tips. Liever lezen? Onder deze video staan deze tips nog in het kort beschreven.

 

Hieronder nog in het kort de tips op een rijtje:

  1. schrijf je als ondernemer in bij de Kamer van Koophandel op het moment dat je kosten gaat maken voor je onderneming. Dit is belangrijk om de BTW die op de kosten drukt te kunnen terugvragen.
  2. als parttime ondernemer verdient het de voorkeur je in te schrijven per 1 januari, zodat je nog het hele jaar hebt om de 1225 uur te maken die nodig is voor de zelfstandigen- en startersaftrek. Dit betekent zo’n 3 dagen per week. Lukt dit niet, dan heb je geen recht op de zelfstandigenaftrek op basis van de huidige wet.
  3. om te voldoen aan het urencriterium is het handig om te weten dat als je in het bezit bent van een Google-account dat deze ook je uren registreert in Google-history of Google-activity. Hou in ieder geval een agenda bij als je uren rond de 1225 uur schommelen.
  4. Het ondernemerschap voor de BTW of Kamer van Koophandel is niet hetzelfde als ondernemerschap voor de inkomstenbelasting. Om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt moet je voldoen aan extra voorwaarden, bijvoorbeeld de duurzaamheid en zelfstandigheid van je arbeidsinkomsten spelen een rol. Dit luister soms erg nauw. Zo zijn er gastouders die als ondernemer worden aangemerkt, maar er zijn ook gastouders die inkomsten uit overige werkzaamheden genieten en geen recht hebben op de ondernemersfaciliteiten.

Heb je nog vragen, schroom dan niet om contact met mij op te nemen.

 

Categorie: belastingen, ZZP

Wat is het gebruikelijk loon uit mijn BV?

Door Barbara Rijskamp

Wat is gebruikelijk loon?

Wanneer je je onderneming in de vorm van een BV drijft, ben je verplicht salaris op te nemen uit de BV. In de wet is vastgelegd dat dit salaris tenminste gelijk moet zijn aan het gebruikelijk loon. In deze video geef ik een aantal praktische tips rond het gebruikelijk loon. Hieronder een stukje theorie. Wat houdt de ‘ gebruikelijk loon’-regeling nu in?

Hoeveel salaris kan ik opnemen uit mijn BV?

Vanaf 1 januari 2015 zijn de regels omtrent het gebruikelijk loon aangepast. Het loon van een BV-eigenaar (je bezit tenminste 5% van de aandelen) wordt vastgesteld op het hoogste van de volgende bedragen:
• 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;
• het loon van de meestverdienende werknemer van de BV-eigenaar of van een verbonden lichaam;
• € 44.000 (vanaf 2017: € 45.000).

Meest vergelijkbare dienstbetrekking

Het begrip ‘meest vergelijkbare dienstbetrekking’ vervangt bij de berekening van het gebruikelijk loon het begrip ‘soortgelijke dienstbetrekking’. Bij de meest vergelijkbare dienstbetrekking speelt een aanmerkelijk belang (= 5% of meer van de aandelen) geen rol. Bij de meest vergelijkbare dienstbetrekking zijn ook vergelijkingen mogelijk met werknemers die niet hetzelfde werk doen. Daardoor is het bijvoorbeeld mogelijk om het loon van een orthodontist vast te stellen op basis van het loon van een tandarts in loondienst. Dit is geen ‘soortgelijke dienstbetrekking’, maar kan wel een ‘meest vergelijkbare dienstbetrekking’ zijn.

Welk loon bij een verliessituatie of voor starters?

Het is erg vervelend om verplicht loon uit de BV te moeten opnemen, wanneer de BV verliezen lijdt. De BV is namelijk verplicht loonbelasting af te dragen over het gebruikelijk loon. Bij een loon van € 44.000 bedraagt de loonbelasting ruim € 13.500. Het salaris is weliswaar aftrekbaar in de BV, maar in een verliessituatie wordt het verlies hierdoor alleen maar groter. Voor starters geldt hetzelfde: loon opnemen en belasting in privé betalen, terwijl er geen belastingcompensatie is voor de verliezen. Overleg in dit soort situaties met de Belastingdienst is aan te raden om problemen achteraf te voorkomen. Laat je goed informeren over jouw positie, bijvoorbeeld door een fiscale check aan te vragen.

 Voor praktische tips: bekijk deze video!

Categorie: DGA / zakelijk Tags: gebruikelijk loon, salaris, salaris eigen BV

De wereld ligt om de hoek

Door Barbara Rijskamp

Vol verwachting toog ik naar het NRC Handelscafé in Amsterdam waar de Belastingdienst een lezing ging geven met als titel “De wereld ligt om de hoek”. Ik verwachtte informatie te ontvangen hoe de Belastingdienst omgaat met ‘digital nomads’. Oftewel: ZZP-ers die de wereld als hun werkterrein zien. Gewapend met een laptop heb je je hele kantoor bij je. In elk land is er wel internet. Niet altijd even snel, maar toch.

 

Digital nomads

In mijn eigen netwerk ken ik ook een aantal ‘digital nomads’. Het lijken er steeds meer te worden. Meestal zijn het tijdelijke uitstapjes. Maar goed: wat is tijdelijk? Is dit vier maanden, zes maanden of twee jaar? Hier zijn de meningen over verdeeld.

De Belastingdienst haalde ‘oude koeien uit de sloot’

Wat was ik teleurgesteld toen de Belastingdienst ‘oude koeien uit de sloot haalde’. Het ging over een schoenenfabrikant die de fabricage had ondergebracht in Oost-Europa, geld naar Zwitserland bracht, e.d. Wat was dat? Gingen ze mij uitleg geven aan een onderwerp wat ik al tijdens mijn tijd in de collegebanken al lang had gehoord? Nee, toch?

Ik stak mijn hand op en stelde de vraag: hoe gaan jullie om met ondernemers die bijvoorbeeld drie maanden in Nederland, drie maanden in Duitsland, drie maanden in Brazilië zitten en vervolgens drie maanden in Peru? Antwoord: Goede vraag!

Belastingdienst weigert uitschrijving van een ‘dakloze’

Tja, daar heb je natuurlijk niets aan. In het “Handboek voor wereldburgers” beschrijft Esther Jacobs haar persoonlijke relaas over het feit dat de gemeente Amstelveen haar had
uitgeschreven uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA), omdat de gemeente had geconstateerd dat zij haar woning verhuurde aan expats. Vervolgens schreven veel andere instanties Esther uit: de Kamer van Koophandel, de Sociale Verzekeringsbank, de zorgverzekeraar, enz. Er was echter één instantie die haar niet wilde uitschrijven: de Belastingdienst.

Open kaart spelen met de Belastingdienst hielp niet

Esther speelde open kaart met de Belastingdienst en vertelde dat zij wereldburger was: een paar maanden Curaçao, een paar maanden Miami, een paar maanden Nederland en een paar maanden Mallorca. En tussendoor bezoekt ze nog andere landen. Kortom: ze heeft geen vast verblijfsadres. De Belastingdienst wist niet wat zij met deze situatie aan moesten. Het pastte niet in hun systeem.

Na drie jaar toch een positief besluit 

Pas na drie jaar heeft Esther een vaststellingsovereenkomst met de Belastingdienst kunnen sluiten, waarin is vastgesteld dat zij is geëmigreerd naar Mallorca. Ze beschikte over een
Spaans BSN-nummer en dat vormde voor de Belastingdienst het ‘bewijs’ dat zij was vertrokken uit Nederland.

Belastingvoordeel voor de verhuizende ZZP-er

Nu hoef je niet persé naar het buitenland te verhuizen om belastingvoordeel te hebben. Als je als ZZP-er gaat verhuizen voor extra werkruimte of opslagplaats, zijn er mogelijkheden.

Meer weten? Neem dan contact met mij op.

Categorie: ZZP

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende »
Boek hier je fiscale check

Laatst verschenen

  • Extra werken loont amper? Dit zijn de cijfers!
  • Foutje…..Bedankt!
  • Heb jij al een noodplan?
  • Prinsjesdag 2022
  • Korting op de belastingrente

Meest gelezen

  • Lege of slapende BV: wat moet je er mee? 11.5k weergaven
  • Ik schrijf teksten. Is tekstschrijven BTW-vrij? 8.9k weergaven
  • Optimaal inkomen 4.8k weergaven
  • Herinvesteringsreserve: een Hele Interessante Regeling (HIR) 2.6k weergaven

Contactgegevens

Helder in Belastingen
Zuidpoolsingel 172 J
2408 BR ALPHEN AAN DEN RIJN

06-30517641
Barbara@helder-in-belastingen.nl

KvK-nummer: 54240905
BTW-nummer: NL001925090B15

Aangesloten bij

Gratis belastingtips die niemand je vertelt!

Ontvang 4x per jaar belastingtips en de eerste 30 blz van mijn boek ‘De Belastingdienst is niet je belastingadviseur’ GRATIS.

Copyright Helder in Belastingen - Privacy Policy - Algemene voorwaarden