Let op: soms geldt de oude box 3-grens nog!
Al jaren worstelt de overheid met box 3. Althans, de toekomst van box 3. De Hoge Raad heeft in het verleden in diverse uitspraken laten weten dat de huidige box 3-heffing, waarbij belasting wordt geheven over een verondersteld rendement, in sommige gevallen buitenproportioneel kan zijn.
In 2017 heeft er een kleine aanpassing plaatsgevonden, waarbij er een progressief tarief in box 3 is ingevoerd. Maar ook deze heffing sluit te weinig aan bij de realiteit.
Twee jaar later heeft de toenmalige staatssecretaris Snel in september nog een voorstel gedaan, waarbij spaartegoeden grotendeels werden ontzien. Dit voorstel heeft het niet gehaald als wetsvoorstel, wederom omdat de forfaitaire rendementen niet aansloten bij de praktijk.
In het Belastingplan 2021 is nu een ander voorstel gedaan om op korte termijn tegemoet te komen aan de wensen van veel spaarders en mensen met kleinere vermogens. Het voorstel is om het heffingsvrije vermogen van € 30.846 naar € 50.000 te verhogen. Voor fiscale partners wordt dit bedrag verdubbeld.
Per saldo zullen belastingplichtigen met vermogens tot € 220.000 (voor fiscale partners tot € 440.000) erop vooruitgaan door deze maatregel.
Dat klinkt allemaal erg goed! Ook omdat de overheid verwacht dat door deze aanpassing waarschijnlijk 1 miljoen belastingplichtigen niet langer box 3-belasting verschuldigd zijn.
Niet voor toeslagen
Echter, in hetzelfde voorstel wordt vermeld dat deze aanpassing niet geldt voor inkomensafhankelijke regelingen, zoals bijvoorbeeld de huurtoeslag en de eigen bijdrage voor WLZ-inrichtingen!
Met andere woorden: voor de huurtoeslag bijvoorbeeld blijft de ‘oude’ box 3-grens van € 30.846 gehandhaafd! Dus we krijgen er weer een vermogensgrens bij.
Leuker kunnen ze het niet maken. Makkelijker ook niet.
Je bent nu gewaarschuwd: zorg dat je beneden de vermogensgrenzen blijft van de verschillende toeslagen.
Meer tips? Kijk dan naar mijn filmpje Belastingtip december 2016. Nog steeds actueel!
Voorkom misbruik van volmacht bij een levenstestament
In een levenstestament geef je de gevolmachtigde meestal vergaande bevoegdheden, ook op financieel gebied. Zo kan de levensexecuteur onder andere beschikken over jouw banktegoeden, beleggingen, woning en inboedel. Ook kun je hem of haar machtigen om schenkingen te doen.

Komt misbruik van volmacht voor?
Jazeker. Zo heeft de Rechtbank vorig jaar in een zaak (ECLI:NL:RBNNE:2019:1022) een gevangenisstraf van drie maanden voorwaardelijk opgelegd aan een (voormalig) medewerker van een accountantskantoor, omdat hij misbruik had gemaakt van een notariële algehele volmacht die een man op leeftijd had verstrekt. Daarnaast was er een taakstraf van 240 uur opgelegd. De zaak kwam aan het rollen door een bewindvoerder die verdachte transacties tegenkwam en hiervan aangifte heeft gedaan in 2014. Maar het misbruik was feitelijk al in 2007 begonnen. De schade was op dat moment al opgelopen tot ca. € 85.000. Het punt was dat hij de boekhouder en de gemachtigde tegelijkertijd was. Er was geen enkele vorm van controle, totdat de bewindvoerder in beeld kwam.
Hoe kun je nu voorkomen dat er misbruik gemaakt wordt van een volmacht?
Voor je onderneming is het mogelijk een andere levensexecuteur te benoemen die jouw zakelijke belangen behartigt. Maar dan is het wel verstandig af te stemmen hoeveel geld uit de zaak onttrokken mag worden voor het levensonderhoud privé. Wie mag dit bepalen? De levensexecuteur in privé of de levensexecuteur zakelijk? Of bepalen zij dit in onderling overleg? Duidelijke vastlegging in een levenstestament van de taken en de rol van de verschillende levensexecuteurs voorkomt problemen.
Een goede oplossing is ten eerste duidelijk vastleggen wat de volmacht inhoudt. Het kan heel kort: alles mag. Dat lijkt duidelijk, maar is het eigenlijk niet. Is het bijvoorbeeld echt de bedoeling dat het risicoprofiel van de beleggingen worden aangepast, zouden er grote lease-auto’s voor het personeel aangeschaft kunnen worden? Welke belangen zijn hiermee gediend?
Een korte volmacht kan dus tot veel vragen leiden. Het is beter om zoveel mogelijk handelingen die gebruikelijk zijn te beschrijven. En dan vervolgens in een restbepaling vastleggen dat overige zaken die noodzakelijk zijn, niet uitgesloten worden.
Stel altijd een toezichthouder aan, bij voorkeur een professional
Ten tweede is het aan te raden, ter voorkoming van misbruik, het aanstellen van een toezichthouder. Dus naast een gevolmachtigde benoem je ook een toezichthouder. Als in de genoemde casus een toezichthouder was benoemd, was de zaak lang niet zo uit de hand gelopen. Bovendien als je als gevolmachtigde weet dat je jaarlijks gecontroleerd wordt, laat je het wel uit je hoofd om misbruik te plegen.
Er kan ook een extra waarborg ingebouwd worden dat een gevolmachtigde voor bepaalde rechtshandelingen, bijvoorbeeld bij transacties boven een bepaald bedrag, de medewerking nodig heeft van de toezichthouder. In feite treedt de toezichthouder in dat geval op als 2e gevolmachtigde.
Een toezichthouder kan heel goed een professional zijn, zoals bijvoorbeeld de accountant, boekhouder of belastingadviseur. Je bent als adviseur al thuis in de financiën en hebt een vertrouwensrelatie en je kan een professionele afstand bewaren.
Waar moet je op letten bij het aanstellen van een gevolmachtigde?
Vaak wordt een familielid benoemd als gevolmachtigde. Dit kan binnen de familie op weerstand stuiten. Recentelijk kwam in een procedure voor Hof Den Bosch (ECLI:NL:GHSHE:2020:2045) aan de orde dat een zoon graag een bewindvoerder benoemd zag voor zijn (dementerende) vader. Er was voor de Rechtbank verzwegen dat zijn vader voor ⅓-deel aandeelhouder was in een BV met een aanzienlijk vermogen, waar ook zijn twee broers in participeerden. Vader had zijn broer aangesteld als gevolmachtigde. Echter, het Hof erkende dat de broers hun machtspositie konden aanwenden om hun eigen belangen en het belang van hun kinderen boven het belang van de betrokken vader te plaatsen. Daarom besloot het Hof dat er een bewindvoerder aangesteld moest worden om misbruik van de volmacht te voorkomen.
Het opstellen van een levenstestament: ook voor jou van belang
Wist je dat je zelf een levenstestament mag opmaken? Dat je een notaris alleen nodig hebt voor de registratie van je levenstestament? Regelmatig geef ik webinars over het levenstestament voor ondernemers. Wil je meer advies op maat? Ook dat kan. Maak dan een afspraak met mij voor een fiscale check.
Maak je eigen levenstestament
Juist voor ondernemers een goed plan! Maar natuurlijk ook voor particulieren.
Wat is een levenstestament?
Een levenstestament is eigenlijk een volmacht die je aan iemand verstrekt die namens jou mag handelen, als je hier zelf niet toe in staat bent. Naast de volmacht geef je ook aan welke wensen je hebt, hoe je volmachtgever moet handelen als jij bijvoorbeeld plotseling bent opgenomen in het ziekenhuis.
Het kan dus ook om een tijdelijke situatie gaan, ook als je nog jong bent. Wel moet je meerderjarig zijn.
Het is niet alleen fijn voor jezelf om dit vastgelegd te hebben, maar ook voor de volmachtgever geeft het houvast hoe te moeten handelen, zoals jij wenst.
Hoe ziet een levenstestament eruit?
Persoonlijk vind ik dat het leukste aan een levenstestament: het is vormvrij! De meesten denken bij het begrip levenstestament aan een akte bij de notaris. Natuurlijk kan het gewenst zijn bepaalde zaken notarieel vastgelegd te hebben, zoals bijvoorbeeld de gevolmachtigde en de registratie van het levenstestament in het CLTR. Maar hoe zit het dan met de praktische zaken, zoals welke verzekeringen je hebt lopen? Het is natuurlijk geen doen om je notariele levenstestament steeds maar te wijzigen, omdat de situatie elke keer weer verandert. Zeker als ondernemer wil je soms snel schakelen en dan is het makkelijker dat je iets digitaal kan aanpassen. En dat mag! En het kan ook.
Wat moet ik als ondernemer vastleggen?
Je moet helemaal niks, maar het is wel zeer gewenst dat je zaken vastlegt. De ervaring leert dat als je als ondernemer helemaal niets geregeld hebt, je zaak binnen een paar maanden helemaal kapot kan gaan. Dierbaren om jou heen kunnen hier ook nog eens last van hebben. Zo moet je er toch niet aan denken dat er een deurwaarder op de stoep staat, omdat jij je zaken niet goed geregeld hebt? Stel je eens voor dat je door ziekte of een ongeluk de komende twee maanden niet kan handelen: wie of wat moet er dan geregeld zijn, zodat lopende zaken afgehandeld kunnen worden? Kan ergens krediet worden aangevraagd? Moet er nog omzet gefactureerd worden?
Maak je eigen levenstestament op
Een levenstestament is eigenlijk niets anders dan een document met een beschrijving, digitaal of op papier, hoe jij zaken geregeld wil hebben:
1. op persoonlijk vlak;
2. zakelijk vlak en
3. medisch vlak.
Ook kun je in een levenstestament aangeven wie namens jou mag handelen, wie je een volmacht geeft en stel je een eventuele toezichthouder aan. Je kunt meerdere gevolmachtigden benoemen, mits elk maar een eigen taak heeft.
Hulp nodig bij het opstellen van een eigen levenstestament
Eerlijk gezegd vind ik het persoonlijk nog best lastig om zelf aan de slag te gaan met mijn eigen levenstestament. Het is ook nooit af. Daarom heb ik een begeleidingstraject opgezet, waarbij je zelf aan de slag gaat met je eigen levenstestament! Gewoon vanuit huis, met een videoverbinding. In je eigen vertrouwde omgeving, maar wel met deskundige hulp binnen handbereik. Hoe leuk is dat?
Wil je meer weten? Kijk dan op mijn aanbod qua dienstverlening Levenstestament.
Als je bedrijf je leven is
Welke voorzorgsmaatregelen neem jij?
Juist nu in deze Coronatijd komt naar voren dat je bedrijf heel belangrijk voor jou kan zijn. Niet alleen om geld te verdienen, maar ook om je uit te drukken waar je voor staat. Of om contact te houden met je sociale omgeving. Sportscholen, evenementbedrijven, horecabedrijven, kappers: allemaal stonden ze te popelen om weer open te gaan.
We weten niet wanneer het Coronavirus gaat verdwijnen of wanneer er een werkend vaccin beschikbaar komt. We weten ook niet of we zelf besmet zullen worden en welke gevolgen dit zal hebben.
Wat we wel kunnen doen is ons voorbereiden. Om ons te beschermen tegen het virus nemen we allerlei voorzorgsmaatregelen inzake hygiëne, bouwen we weerstand op door te kiezen voor goede voeding en houden we anderhalve meter afstand van elkaar.
Maar welke gezondheidsmaatregelen neem jij voor je bedrijf? Ligt er een draaiboek klaar voor als jij plotseling uitvalt? Weten anderen wat jouw droom is die je waar wil maken met je bedrijf? Zouden zij jouw bedrijf (tijdelijk) kunnen voortzetten? Weten wat zij moeten doen?
Wellicht sta je op het punt een grote deal te sluiten: wie moet dit dan oppakken?
Gelukkig is er een oplossing, een voorzorgsmaatregel, die je kan treffen voor je bedrijf: het opstellen van een levenstestament.
Waarom maak je een levenstestament op?
Een levenstestament is een document met een beschrijving, digitaal of op papier, hoe jij zaken geregeld wil hebben:
1. op persoonlijk vlak;
2. zakelijk vlak en
3. medisch vlak.
Ook kun je in een levenstestament aangeven wie namens jou mag handelen, wie je een volmacht geeft en stel je een toezichthouder aan. Dit alles voor het geval je zelf wilsonbekwaam raakt. Vaak denkt men dan aan dementerenden, maar je kunt ook tijdelijk wilsonbekwaam zijn, bijvoorbeeld bij een vermissing of wanneer je in coma bent. Het kan ieder van ons overkomen. Het is fijn dat je dan iemand gemachtigd hebt die namens jou kan handelen.
Ook bij overlijden kan een levenstestament zinvol zijn
Het opstellen van een levenstestament is niet verplicht, evenals het opstellen van een testament (deze werkt na overlijden) niet verplicht is. Toch kan het opstellen van een levenstestament waardevol zijn, zeker voor de nabestaanden. Een levenstestament is vormvrij, dus een videobericht kan ook onderdeel zijn van je levenstestament. Vele mensen weten dit niet en komen niet verder dan de notaris. Natuurlijk kan de notaris een document opstellen, maar veel verder dan een modelovereenkomst zal een notaris niet zo snel gaan. En wat is er leuker dan zelf aan de slag te gaan met je eigen levenstestament? Zodat het echt maatwerk wordt?
Download de checklist levenstestament
Om het jou gemakkelijk te maken, heb ik een checklist ontwikkeld, speciaal voor ondernemers die zelf aan de slag willen met hun levenstestament. Wil je concreet aan de slag, neem dan contact met mij op.
Hoe om te gaan met leningen in de BV
Wat zijn de mogelijkheden van een DGA om een lening in de BV kwijt te schelden? Vanwege de Corona-crisis zullen er betalingsproblemen ontstaan bij leveranciers, huurders of wellicht raak je zelf opdrachten kwijt? Welke fiscale mogelijkheden zijn er om de pijn te verzachten? Welke maatregelen kun je treffen?
Lening verstrekt aan anderen dan de DGA
Als er een lening is verstrekt aan derden, bijvoorbeeld een leverancier of een zakenpartner, en er zijn geen nauwe, aantoonbare banden, dan is het meestal niet bezwaarlijk om een voorziening op te nemen. Althans, wanneer je voorziet dat de lening (deels) niet terugbetaald zal worden. Een voorziening verlaagt de winst, dus wees er wel op bedacht in welk jaar je een voorziening treft. In 2019 is het vennootschapsbelastingtarief nog 19% en in 2020 bedraagt deze 16,5% (winsten tot € 200.000). Natuurlijk hoeft de Coronacrisis geen aanleiding te zijn. Er kunnen andere redenen spelen.
Je kunt er ook voor kiezen een lening kwijt te schelden. De vordering die je prijsgeeft, valt dan in de winst van de schuldenaar. Immers, een schuld die hij had, hoeft hij niet meer te betalen. Gelukkig is er de regeling van de kwijtscheldingswinstvrijstelling. In de meeste gevallen hoeft een schuldenaar dus niet af te rekenen over de winst die ontstaat door de kwijtschelding.
Lening verstrekt aan de DGA
Een stuk lastiger wordt het als er een lening is verstrekt aan de DGA. Met andere woorden: je hebt een schuld aan je BV. Mag je deze kwijtschelden? Wat zijn dan de fiscale gevolgen?
Het lukt maar zeer zelden om de zakelijkheid van een lening die verstrekt is aan een DGA aan te tonen. Bij een lening die verstrekt is ter financiering van de eigen woning, geldt de eigen woning nog als onderpand. Dit geldt niet voor consumptieve kredieten en ook niet wanneer de lening voor bijvoorbeeld investeringen in de eenmanszaak is aangewend en vervolgens de eenmanszaak niet goed loopt. Veelal wordt aan het moment voorbij gegaan dat de BV ziet dat de lening niet terugbetaald wordt, er extra zekerheden worden gesteld of de lening op staande voet wordt teruggeëist. Mocht de lening al op zakelijke voorwaarden zijn verstrekt, dan is dat het moment dat de lening onzakelijk wordt. Wat zijn dan de gevolgen?
Een onzakelijke lening kan niet afgeboekt worden ten laste van de winst. Een eventuele afboeking vindt plaats in de kapitaalssfeer. Dat betekent dat er dividendbelasting ingehouden moet worden en er afgerekend moet worden in box 2.
En als er geen liquiditeit is, is dit een probleem.
Mogelijke oplossingen bij liquiditeitsproblemen
Laat ik voorop stellen: je bent niet de enige. Regelmatig bekijk ik dossiers, waarbij deze problematiek aan de orde is. Het slechtste wat je kan doen is het probleem voor je uitschuiven. Ook is het een slecht idee om contact te zoeken met de Belastingdienst over dit probleem. Veel verstandiger is het om advies in te winnen bij een fiscalist, zoals ik. Dit kan geheel vrijblijvend. Het eerste kwartier is immers gratis.
Zo ontving ik onlangs een balans waar nog een stamrechtverplichting en een pensioenverplichting op stond. Het stamrecht had al in moeten gaan. Samen met een pensioenadviseur heb ik kunnen afstemmen dat het stamrecht alsnog inging, waarbij de lening en rekening-courant afgelost zouden worden. Natuurlijk moet dan wel maandelijks de loonbelasting afgedragen worden, maar deze liquiditeit was gelukkig aanwezig.
In de toekomst kan een moment ontstaan dat er geen liquiditeit meer is, maar dat de lening en de rekening-courant aan privé zijn afgelost. Op dat moment kan aan de Belastingdienst worden gevraagd of de BV opgeheven mag worden, omdat het pensioen niet langer voor verwezenlijking vatbaar is. Zo kan deze klant toch nog genieten van zijn oude dag zonder schulden!
Wil je ook advies omtrent de rekening-courant of lening aan of verstrekt door de BV? Stel dit niet langer uit en neem contact met mij op. Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing.
Wat is een levenstestament?
Hou de regie in eigen hand
Een levenstestament is een document, digitaal of op papier, waarbij je vastlegt wie namens jou mag handelen als jij hier zelf niet toe in staat bent. Tevens leg je in een levenstestament vast wat jouw wensen zijn, hoe die persoon namens jou moet handelen. Dat is niet alleen voor jezelf fijn, maar ook voor die persoon.

Wat is het verschil met een testament?
In een testament bepaal je wat er met jouw vermogen en jouw aandelen in een bedrijf gebeurt na jouw overlijden. En je kan in een testament een executeur aanwijzen, die voor jou de boedel afwikkelt, de aangifte erfbelasting verzorgt, de huur van je huis opzegt. Maar ook de levensverzekeringen laten uitkeren, bankrekeningen opzeggen, enzovoorts.
Een levenstestament treedt in werking op het moment dat je nog wel leeft, maar dat je niet in staat bent te handelen. Bijvoorbeeld na een ongeval, waarbij je plotseling langdurig in het ziekenhuis komt te liggen. Soms kun je handelen vanuit het ziekenhuisbed, maar lang niet altijd. Of je raakt vermist: de kosten lopen door, maar de inkomsten worden gemist. Op zo’n moment is het fijn een document te hebben, waarin je hebt vastgelegd wie namens jou mag handelen. En voor de gevolmachtigde is het fijn als je je wensen en gegevens hebt vastgelegd in een overzichtelijk document.
Een levenstestament is vormvrij
Wist je dat een euthanasieverklaring ook een vorm is van een levenstestament? Je legt in een euthanasieverklaring vast je wensen rond het levenseinde. Je geeft als het ware een soort volmacht aan de dokter om jouw leven in bepaalde situaties te stoppen. Dit document is te downloaden van internet en kan een onderdeel zijn van jouw levenstestament.
Ook je wensen omtrent je uitvaart kun je vastleggen in een levenstestament. Daarom is het belangrijk je omgeving te laten weten dat je beschikt over een levenstestament.
Je kunt persoonlijke zaken, je medische zaken en zaken rond je onderneming vastleggen in een levenstestament. Voor elk onderdeel kun je, indien gewenst, een aparte gevolmachtigde aanstellen. Als maar duidelijk is wie wat moet doen.
Een bezoek aan de notaris is niet verplicht voor het opstellen van een levenstestament, toch kan het wenselijk zijn als je het bestaan van het levenstestament vast wil laten leggen in het Levenstestamentenregister. Deze wordt geraadpleegd door een rechter als er vragen zijn over de beschikkingsmacht, e.d.
Ga aan de slag met je eigen levenstestament
Om heel eerlijk te zijn: vorig jaar ben ik bezig geweest met mijn eigen levenstestament. Ik heb verschillende documenten van internet gedownload. Dat was niet het probleem. Alleen: het invullen van al die vragenlijsten, filmpjes kijken en dan nog zelf op papier toevertrouwen wat mijn wensen zijn, zeker op het gebied van ondernemerschap, is niet gemakkelijk. En wanneer ga je ervoor zitten?
Doe mee met mijn online training
Daarom heb ik een speciale training ontwikkeld, waarbij je zelf aan de slag gaat met je levenstestament! Meer weten? Lees dan verder onder mijn dienst levenstestament.
Andere hulp nodig? Neem dan contact met mij op.
Corona-crisis: hoe om te gaan met het gebruikelijk loon?
Degene die een aanmerkelijk belang heeft in een vennootschap (dus meer dan 5% van de aandelen in een BV heeft) én arbeid verricht voor die vennootschap, heeft te maken met de gebruikelijkloonregeling. Nu door de Corona-crisis niet altijd meer gewerkt kan worden voor de vennootschap of de omzet ligt (grotendeels) plat, is het de vraag wat je moet doen met de afspraken die in het verleden gemaakt zijn.

Hou het flexibel
Soms werk je meer, soms werk je minder voor je eigen vennootschap. De een vindt het plezierig een ‘vast loon’ te ontvangen uit de vennootschap, de ander wordt zenuwachtig als de omzet stagneert en er toch salaris opgenomen moet worden. Hier zijn oplossingen voor.
Kijk bij het opstellen van het arbeidscontract (als je 100% DGA bent, kan dat) wat bij jou past. En mocht er iets gebeuren, waardoor het arbeidscontract niet meer passend is, stel dan in overleg met je belastingadviseur een ander arbeidscontract op en vergeet geen notulen te maken (of leg anderszins vast) dat er nieuwe voorwaarden gelden.
Wat nog weleens wordt vergeten, is dat er arbeid verricht moet worden om voor gebruikelijk loon in aanmerking te komen. Mocht er sprake zijn van beperkte arbeid (immers: er moeten toch beleidsbeslissingen genomen worden of ad hoc maatregelen in geval van de Corona-crisis), weet dan dat er een ondergrens is van € 5.000 aan loon: een passende beloning beneden dit bedrag, hoeft niet verloond te worden. Wanneer deze keuze gemaakt wordt, is het ook niet de bedoeling de beloning uit te betalen. Dit voor de duidelijkheid. Je mag dus wel een jaarsalaris vaststellen van bijvoorbeeld € 3.000, maar deze wordt dan ook in de loonheffing betrokken.
Hoe geld opnemen uit de vennootschap?
De verleiding is groot dat als de liquiditeit in privé er niet is en de vennootschap heeft wel banktegoeden staan, gelden opgenomen worden uit de vennootschap. Ik zeg weleens voor de grap: de vennootschap fungeert als pinautomaat. Anders dan bij de eenmanszaak, heeft de besloten vennootschap (hierna: BV) een aparte rechtspersoonlijkheid. Deze geeft bescherming, maar je moet dus ook met de BV handelen alsof er sprake is van een derde.
Als je gelden opneemt van de BV en hier hangt niet het etiket ‘loon’ of ‘dividend’ aan, creëer je een schuld aan de BV. Zoals bekend wordt op loon loonbelasting ingehouden en op dividend dividendbelasting. Door gelden op te nemen uit de BV, creëer je latente belastingschulden! Hier is zich niet iedereen bewust van, totdat de gelden niet meer terugbetaald kunnen worden aan de BV. Dan ontstaat er problemen.
Laat je goed en tijdig adviseren
Regelmatig heb ik overleg met mijn vaste klanten, juist ook in deze tijd. De vraag hierboven speelt ook bij mijn klanten, maar ook bijvoorbeeld de vraag welke kosten je mag maken voor de inrichting van je werkplek thuis.
Wil je meer weten? Schroom niet om contact met mij te zoeken. Ik help je graag.
Knellende pumps
Ik zie het nog zo voor me: Henk – te dik om aantrekkelijk te zijn, maar met een vrolijk gezicht – kwam mijn kantoor binnenstormen. Hij had een naheffing gekregen van de belastingdienst van bijna € 100.000. Hij is woedend en wil dat ik hem help om de aanslag te vernietigen. Wat was nu het geval? Henk werd in het verleden benaderd om een aantal modezaken over te nemen. De overname gebeurde niet ineens, maar in een aantal transacties. Soms werd de gehele voorraad en inventaris overgenomen en soms niet. De totaalprijs, inclusief overname huurcontracten, liep op tot bijna € 700.000, waarvan zo´n € 100.000 aan BTW. Hier lagen twee koopovereenkomsten aan ten grondslag. Achteraf bleken deze van het internet geplukt te zijn, omdat de verkoper in financiële problemen verkeerde. De overeenkomsten zagen er op het oog goed uit en werden daarom getekend. ‘De zaken lopen goed’ zegt hij. ‘Vooral de lingerie zit erg in de lift de laatste tijd.’ Hij kijkt voor zich en lijkt het niet grappig te bedoelen. ‘Die BTW’ vraag ik dan maar: ‘Dat is dus het bedrag dat je nu weer terug moet betalen aan de Belastingdienst’. Mijn pumps knellen, dus stiekem doe ik deze uit onder de tafel. Ik wil me vrij voelen als ik iets uit ga leggen. Gelukkig heeft hij niets door.

‘Wie moet zorgen dat de factuur klopt?’, vraag ik hem.
´De verkoper natuurlijk´ zegt Henk ´en als er BTW op zit, dan mag ik die aftrekken.´
Helaas is de BTW-wetgeving gecompliceerd en kent vele uitzonderingen. Ik vertel hem dat als er sprake is van een bedrijfsovername er sprake is van zo’n uitzondering. In dat geval mag er geen BTW berekend worden. Hij is in alle staten en wil koste wat het kost gaan procederen. Natuurlijk ga ik op zoek naar de mogelijkheden en weet er uiteindelijk nog zo’n € 15.000 belastingvermindering uit te slepen. Dit kostte wel jaren van procederen tot aan de Hoge Raad toe. Het is jammer dat Henk niet eerder mijn advies heeft gevraagd hoe om te gaan met facturen en overeenkomsten te laten toetsen. Ik hoop dat jij verstandiger bent en bij bijzondere transacties, zoals met onroerend goed en bedrijfsovernames, dit bijvoorbeeld aan mij voor te leggen. Tot slot raad ik vrouwen af om te kleine pumps te kopen, want je kunt je voeten niet altijd onder een bureau verstoppen.
Deze column en andere belastingcolumns zijn nog te downloaden op de website van Fiscaal Consult.
Box 3-heffing nieuwe stijl: het ene gedrocht inruilen voor een ander gedrocht?
Begin september 2019 kondigde Staatssecretaris Menno Snel aan dat box 3-heffing beter zou aansluiten bij het werkelijk rendement in plaats van een fictief rendement. Voor spaartegoeden zou dit kunnen kloppen, maar al het andere vermogen in box 3 wordt een fictief rendement verondersteld van ruim 5% en het tarief gaat ook nog eens met 10% omhoog: van 30% naar 33%. Dat betekent dat vorderingen op familieleden, stukken (landbouw)grond, erfenissen, kapitaalsverzekeringen, e.d. allemaal een stuk zwaarder belast gaan worden! Ik las ergens dat er 6000 vermogenden in Nederland zijn, die er in het nieuwe stelsel € 25.000 op achteruit gaan. Is dit nu de bedoeling? Ben ik nou de enige die inziet dat dit weer NIEUWE procedures gaat opleveren? Namelijk degenen die het verondersteld rendement NIET halen?
Mogelijke oplossing
Terwijl naar mijn idee de oplossing een stuk simpeler kan zijn: terug naar de vroegere vermogensbelasting (t/m 2000). De wetgeving ligt er nog, bezittingen in de vorm van een eigen woning (60%-waarde) en aandelen in eigen BV werden ook belast (nu te beperken tot beleggingsvermogen in de BV?). Ouderen werden ontzien met een extra korting (de interingsvrijstelling). Een royale vrijstelling van fl. 150.000 en fl. 250.000 voor gehuwden (mag nu in Euro’s zijn). Ontgaansmogelijkheden waren er nauwelijks, of je moest al emigreren. Het tarief was 7 promille (als ik het me goed herinner). Heffing volgens het draagkrachtprincipe. Linksom of rechtsom moet de schatkist worden gevuld. Dat zal nooit anders zijn.
Hoop op toekomstbestendige visie van een nieuwe commissie
In het voorjaar van 2020 komt er weer een nieuwe commissie die gaat nadenken over de toekomst van ons belastingstelsel. Met name de Wet Inkomstenbelasting is toe aan vernieuwing. Het probleem van commissies is dat zij altijd ‘budgetneutraal’ moeten adviseren. Dit heeft tot gevolg dat er weinig verandert. Als je goed kijkt naar de Wet IB2001 is box 1 vrijwel geheel overgenomen uit Wet IB1964, box 2 is gekopieerd uit een onderdeel van Wet IB1964 en is box 3 de vervanging van de vroegere Wet Vermogensbelasting met een tariefsverhoging van 50%, omdat het inkomen uit het vermogen niet werd belast in box 1. Hoezo vernieuwing?
Raamwerk ligt er al
Er is al veel nagedacht over de vormgeving van het nieuwe belastingstelsel. De voorstellen van Leo Stevens in zijn boek ‘Geloofwaardig belasting heffen‘ en de voorstellen van de jongeren van mijn beroepsvereniging het RB onder de naam TaxY zijn mij het meest bijgebleven: hoe logisch en helder belastingheffing kan zijn, ingebed in de samenleving. Maar nee, er moet zo nodig weer een nieuwe commissie komen. We wachten maar af.
Wat te doen met box 3?
Ik loop al een tijdje mee in dit vak. Mijn advies is: hou de regelgeving in de gaten en pas je hierop aan. Het heeft geen nut om je bezig te houden met zaken waar je geen invloed op hebt. Houd je bezig met zaken waar je wel invloed op hebt, bijvoorbeeld door in te spelen op ontwikkelingen binnen het belastingrecht. Heb je hier geen tijd voor of geen zin in? Zorg dan voor een fiscaal abonnement bij Rijskamp Fiscaal. Dan blijf je zeker op de hoogte! Neem contact met mij op voor een afspraak.