Helder in Belastingen

Helderheid in belastingzaken

logo_FiscaalConsult
  • Home
  • Diensten
    • Fiscale check
    • Doe mee met het GRATIS webinar Levenstestament voor ondernemers
    • Aangiftebegeleiding
    • Financiële planning
    • Blauwe Envelop Service
  • Ondersteuning kantoren
    • Advieslijn en sparringpartner
    • Fiscale check dossiers
    • Ondersteuning bij bezwaar- en adviestrajecten
  • Boekhoudservice
  • Belastingblogs
    • Levenstestament
    • DGA / Zakelijk
    • ZZP
    • Particulier
    • De Blauwe envelop
  • Gratis tips
  • Contact
  • Over Barbara
  • Media

Decembertip

Door Barbara Rijskamp

Belasting besparen in december? Bekijk hier de video:

 

 

Categorie: belastingen, Particulier, ZZP

Gemengde kosten vanaf 2017 gewijzigd

Door Barbara Rijskamp

Onder het motto ‘leuker kan de Belastingdienst het niet maken’ is de volgende wetsaanpassing aangekondigd:

  • gemengde kosten (voedsel, drank, e.d.) voor IB-ondernemers: 80%-aftrek;
  • gemengde kosten voor VPB-ondernemers: blijft 73,5%-aftrek.

Dit gaat in met ingang van 2017. Overigens kunnen VPB-ondernemers ook 100%-aftrek krijgen.

Categorie: belastingen, DGA / zakelijk, ZZP

Forse aftrekpost voor ZZP-ers in huurwoning

Door Barbara Rijskamp

In augustus 2016 sloeg de uitspraak van de Hoge Raad in als een bom: thuiswerkende ZZP-er mag kosten huurwoning aftrekken! De uitspraak is niet nieuw. Reeds in 2009 besliste een rechter (uitspraak van Rechtbank Arnhem van 17 december 2009, nr. 08/2519 en 08/2636 (gepubliceerd 4-2-2010) dat dit mogelijk was. En sindsdien pas ik het toe voor mijn clienten die een Fiscale Check door mij laten uitvoeren. Mits uiteraard voldaan wordt aan de voorwaarden voor aftrek, want de aftrek van huurkosten is niet altijd mogelijk.

werkruimte

 

Welke eisen gelden er?

De voorwaarden voor aftrek van de huurkosten zijn als volgt:

• oppervlakte werkruimte ten opzichte van de totale woningoppervlak bedraagt tenminste 10%; in de betreffende casus bedroeg deze 11%.

• Het huurrecht staat op jouw naam;

• Het huurrecht moet op de balans zichtbaar zijn (door bijvoorbeeld de borgsom te activeren) en ook in gebruik zijn bij de onderneming.

Welke kosten zijn aftrekbaar?

De volledige huur van de woning is aftrekbaar. Wel dient er een correctie plaats te vinden voor privégebruik. Deze correctie mag worden beperkt tot de bijtelling voor privégebruik van een ondernemingswoning (in 2016: 1,85% van de WOZ-waarde). Daarnaast zijn de kosten voor energie en water aftrekbaar, voorzover er sprake is van zakelijk gebruik.

Wie komen er niet voor in aanmerking?

  • DGA’s. Dit zijn de ondernemers die hun onderneming in de BV-vorm drijven en salaris genieten.
  • Ondernemers bij wie de situatie thuis niet is veranderd. Er is sprake van zgn. keuzevermogen, net als bij de auto. Is er in het verleden een keuze gemaakt om de huurwoning als privé aan te merken, dan blijft dat zo. Bij verhuizing naar een huurwoning als ondernemer of bij terugkeer uit de BV, staat de mogelijkheid uiteraard wel open.
  • Ondernemers met een eigen woning. Zij genieten reeds aftrek van de rente van de eigenwoningschuld en hebben een verlaagd huurwaardeforfait. Bovendien is de waardeverandering van de eigen woning in privé belastingvrij. Het vormt dus een risico een eigen woning als bedrijfswoning aan te merken.

Vanaf 2017 geen aftrek meer

Let op! Vanaf 2017 is aftrek van de huurwoning niet meer mogelijk. Ook bestaande gevallen mogen de huur niet langer aftrekken. De wet is vanaf 2017 hierop aangepast.

 

Categorie: belastingen, ZZP Tags: huren, huurwoning

Belastingbesparing door juiste planning

Door Barbara Rijskamp

Belastingbesparing voor iedereen: jong en oud, rijk en arm

Vandaag startte ik met het lezen van het eindejaarsbericht die ik elk jaar trouw doorneem en ik kom op zoveel belastingtips uit! Belastingadviseurs zouden in deze tijd overuren moeten draaien! Net nog een paar mailtjes gestuurd naar trouwe klanten met belastingbespaartips.

Belastingwijzigingen het hele jaar door

Nieuwe belastingwetgeving wordt altijd met Prinsjesdag bekend gemaakt en per 1 januari ingevoerd. De wet wordt echter het hele jaar door verrijkt door de jurisprudentie (= uitspraken van rechters). Dit biedt soms hele leuke perspectieven voor ondernemers, voor rijksmonumentbewoners, voor erfgenamen, enzovoorts. Door een belastingadviseur in de arm te nemen, hoef je jezelf niet te verdiepen in dit onderwerp en blijf je toch op de hoogte!

Het gaat om het verhaal 

Iemand kan aangemerkt worden als ondernemer, maar ook als resultaatgenieter. Het gaat om het verhaal. Als voorbeeld verwijs ik je graag naar mijn blog ‘Geef niet op!’. Een goed verhaal is alleen mogelijk met goede kennis van zaken.

Tax planning book with coins and pen isolated on white

Het gaat om een goede planning

Rond deze tijd van het jaar kijken mensen terug op het afgelopen jaar, maar blikken ook vooruit op de toekomst. Succesvolle ondernemers maken altijd een jaarplanning. Slimme ondernemers maken ook een financiële planning. Hele slimme ondernemers betrekken ook hun belastingadviseur bij hun plannen. Wil je een persoonlijk scorebord en business coaching ontvangen, dan verwijs ik je graag door naar Manifesto. Ik ben als fiscalist verbonden aan deze organisatie en ben dan ook regelmatig te vinden bij Manifesto in Amsterdam.

Afkoop pensioen in eigen beheer alleen in 2017

Onlangs werd bekend dat er mogelijk een oplossing komt voor het hoofdpijndossier ‘pensioen in eigen beheer’. Het kan handig zijn om hier in 2016 al op voor te sorteren. Heb je nu een adviseur of boekhouder die pas in actie komt als jij erom vraagt, neem dan contact met mij op.

Second opinion

Ook voor een second opinion kan het fijn zijn om langs te komen voor de fiscale check. Het houdt uw huidige adviseur scherp en twee weten meer dan één.

 

Categorie: Particulier Tags: afkoop pensioen, belastingbesparing, taxplanning

Geef niet op!

Door Barbara Rijskamp

Geef niet op!

In 2007 startte een moeder van 4 kinderen met gastouderschap. Aanvankelijk gaf ze haar verdiensten op als bijverdienste in de rubriek ‘Resultaat uit overige werkzaamheden’. In 2010 besloot zij haar inkomen aan te geven als ‘Winst uit onderneming’. Een advies die ik ook al vaak heb gegeven aan ondernemers die niet voldoen aan het urencriterium.

Ondernemer

Wanneer ben je ondernemer?

Het ondernemersbegrip voor de inkomstenbelasting is strenger dan het ondernemersbegrip voor de omzetbelasting. Je bent er dus niet met alleen een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Volgens de wet moet je voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • Er moet sprake zijn van een duurzame organisatie. Onder ‘duurzaam’ wordt meestal verstaan ‘langer dan 6 maanden’
  • Er moet sprake zijn van kapitaal en arbeid. De omvang hiervan is weer afhankelijk van de organisatie.
  • Er moet sprake zijn van deelname aan het economisch verkeer. Dus je moet wel klanten hebben.
  • De organisatie moet gericht zijn op het behalen van winst. Natuurlijk kunnen er aanloopverliezen zijn, maar het uiteindelijke doel moet wel een positief resultaat zijn.

Niets geen urencriterium. Deze is alleen nodig om de zelfstandigenaftrek te verkrijgen. Elke ondernemer heeft recht op de MKB-winstvrijstelling. Dus dat is het belang om ‘winst uit onderneming’ te verkiezen boven ‘resultaat uit werkzaamheid’.

 

Beleid voor gastouders

In een Besluit (BNB 2003/166) heeft de staatssecretaris beleid gemaakt wanneer een gastouder nu als ondernemer worden gezien en wanneer niet. Een Besluit is niets anders dan een zienswijze van het ministerie op regelgeving. Je kan een Besluit dus aanvechten als jij de wetgeving anders interpreteert. Zo nam deze gastouder ook geen genoegen met het besluit van de Belastingdienst om haar ondernemerschap voor de inkomstenbelasting te ontnemen voor 2011 en latere jaren. Zij gaf niet op en stapte naar de rechter!

 

Hoe toetst de rechter?

De belastingrechter in Nederland is lijdelijk. Dit houdt in dat jij zelf de informatie moet aandragen, waarop de rechter toetst. Het is aan te raden hiervoor een fiscaal jurist in de arm te nemen, maar je bent dit niet verplicht.

Deze gastouder heeft een fiscaal jurist in de arm genomen en de procedure gewonnen! Daarmee behoudt zij het recht op zelfstandigen- en startersaftrek en kan zij ook de MKB-winstvrijstelling claimen. Dit scheelt al gauw tenminste € 4.000 per jaar.

 

Wat als je geen gastouder bent, maar wel het ondernemerschap wenst?

Helaas is er geen pasklaar antwoord voorhanden. Elke situatie staat op zich. Toch is het mogelijk uitspraken op dit terrein goed te bestuderen en jouw situatie hierop in te richten. De rechter heeft in de casus van de gastouder vastgesteld dat er sprake is van continuïteit (dus duurzaam), de werkzaamheden hebben voldoende omvang en er is sprake van ondernemers- en debiteurenrisico. Dat de gastouder relatief weinig investeringen heeft gepleegd doet hieraan niet af. Dat de klanten slechts afkomstig zijn van één gastouderbureau is ook niet erg. Zij acht aannemelijk dat het bureau enkel wordt ingeschakeld voor de facturering en voor het toezicht op de veiligheidsvoorschriften, omdat dit wettelijk is vereist. Verder wordt er weinig aan acquisitie gedaan. De opbrengsten waren in totaal € 13.500. De rechtbank vond dat voldoende om tot ondernemerschap te komen.

 

 

Categorie: ZZP Tags: bijverdiensten, ondernemerschap, winst uit onderneming

Welke rechtsvorm kies jij?

Door Barbara Rijskamp

Welke rechtsvorm kies jij?

Het is goed om regelmatig stil te staan bij de rechtsvorm die je hebt gekozen om in te  ondernemen. Ondernemen is een dynamisch gebeuren en bovendien staat de  regelgeving niet stil.

                                             Ondernemingsvormen

DGA wil ondernemersfaciliteiten

Zo was er onlangs een DGA (een ondernemer in de BV‐vorm) die graag de  ondernemersfaciliteiten wilde, zoals de zelfstandigenaftrek en de MKB‐winstvrijstelling. De rechter was van mening dat een DGA een andere positie inneemt en dat er daarom  geen sprake is van gelijke gevallen, dus geen overtreding van het gelijkheidsbeginsel. Als  de DGA wel ondernemingsfaciliteiten wenst, dan zal hij echt op zoek moeten gaan naar  een andere oplossing.

Ga je samenwerken?

Als je samen onderneemt, kun je harder groeien. Personeel in dienst nemen brengt  risico’s met zich mee. Beter is het op zoek te gaan naar andere ondernemers die met jou  willen samenwerken. Ook dan weer sta je voor de keuze: moet ik een andere rechtsvorm  kiezen?

Nemen de risico’s toe?

Risico’s kunnen toenemen door grote financieringen aan te gaan of door aanname van  personeel. Als er sprake is van zo’n situatie, is het ook weer goed om na te gaan of je de  juiste rechtsvorm hebt gekozen of moet transformeren naar een andere rechtsvorm.

Stichting oprichten?

Voor sommige activiteiten kan het zinvol zijn een stichting op te richten. Realiseer je wel  dat een stichting een ‘rechtspersoon’ is en dat daarmee rechten en plichten ontstaan,  zoals bijvoorbeeld het opstellen van een jaarrekening. Of er sprake is van belastingplicht  is afhankelijk van de activiteiten die in de stichting plaatsvinden.

Buitenlandse rechtsvorm oprichten?

Ben je vrije beroeper en werk je samen met een andere vrije beroeper? Ben je  bijvoorbeeld grafisch vormgever, webbouwer of een advocaat? Dan is er tegenwoordig  een rechtsvorm, waarbij je de aansprakelijkheid beperkt tot de vennootschap en toch de

Categorie: DGA / zakelijk, ZZP Tags: DGA, rechtsvorm, samenwerken

Is een auto van de zaak fiscaal voordelig?

Door Barbara Rijskamp

“ Het ligt eraan.” Dat is het beste advies dat een fiscalist kan geven op deze vraag. Overigens geldt dit voor veel meer belastingonderwerpen. Bijvoorbeeld of het voordelig is je zaak in te brengen in de BV of niet. Of je onderneming aan de volgende generatie te schenken of niet. En zo zijn er nog veel meer fiscale vraagstukken waar mijn klanten een antwoord op willen weten. En het antwoord “ Het ligt eraan.” willen zij graag uitgelegd hebben. En terecht.

Switch van regime

Kies je voor een auto van de zaak, dan is het vervolgens de vraag onder welk regime je valt:

  • Bestelauto of personenauto
  • Verklaring geen privegebruik auto
  • Verklaring verbod op privegebruik auto
  • Doorlopend afwisselend gebruik
  • Bijtelling van 0%, 4%, 7%, 14%, 20% of 25%
  • Kilometerregistratie of niet.

Het kan misgaan op het moment dat je gedurende het kalenderjaar van auto en regime verandert bij dezelfde werkgever.

Tesla Roadster oranje 2 2 2

Beoordeling kilometerregistratie of verbod per kalenderjaar

Stel je rijdt een auto van de zaak en je bent in het bezit van een verklaring geen privégebruik en houdt keurig een kilometerregistratie bij. Je hebt een auto in privé er naast. Je krijgt promotie en mag een volledige elektrische auto uitzoeken per 29 juli. In 2013 gold een bijtelling van 0%. Je stopt met de kilometeradministratie bij het inruilen van de oude auto. Gevolg: alsnog bijtelling over de ‘oude’ auto van 1 januari tot en met 29 juli! Dit klinkt heel onlogisch en is het misschien ook. Want als de inruil per 1 januari heeft plaatsgevonden, heb je hier geen last van. Toch ontving deze werknemer een naheffing van enkele duizenden euro’s, die door de rechter is gehandhaafd. Reden: het staat zo in de wet. Je bent dus gewaarschuwd! Deze regeling geldt ook zo voor ondernemers.

 

 

Categorie: DGA / zakelijk, ZZP Tags: 0%, auto, kilometerregistratie

ZZP-er laat miljoenen liggen

Door Barbara Rijskamp

De ZZP-er laat miljoenen liggen!

Het verbaasde me niets: laatst volgde ik een training over kansen en risico’s voor de ZZP-er en daarin werd verteld dat de ZZP-er heel veel belasting- en subsidiegeld laat liggen. Dat is toch zonde?

Wat laat de ZZP-er zoal liggen?           subsidie

  • Aanvraag S&O-subsidies bij innovatie- en ontwikkelingskosten. Deze moeten tijdig worden aangevraagd. Veelal is er al iets ontwikkeld of worden er zaken uitbesteed of voldoe je niet aan het aantal uren (tenminste 500 uur per jaar);
  • Parkeerbonnetjes voor de auto van de zaak voor privé-aangelegenheden.
  • BTW terug halen van niet-betalende debiteuren.
  • Ondernemersfaciliteiten als de zelfstandigenaftrek, de fiscale oudedagsreserve en de MKB-winstvrijstelling. Het klinkt als een open deur, maar vele ondernemers kijken alleen naar de ‘naam’ van de faciliteit en denken er recht op te hebben of niet.

Hoe komt dat nu eigenlijk?

Veel ZZP-ers zijn niet zo geïnteresseerd in hun financiën of vinden het ingewikkeld. Zij vertrouwen op hun adviseur of boekhouder. Alleen: is deze wel op de hoogte van wat er allemaal speelt? Ik merk nu zelf als ZZP-er dat het heel gemakkelijk is om van doelgroep of van activiteiten te wisselen. Dat dit gevolgen kan hebben voor de belastingen, is niet altijd bekend. Laat staan dat er voor elke ‘switch’ contact wordt opgenomen met je adviseur.

Wat kun je eraan doen?

Er heerst een grote weerstand tegen financiën. Deze wordt ook nog eens gevoed door diverse schandalen, zoals de woekerpolissen, grote ontslagvergoedingen en bonussen voor falende bestuurders en mislukte overheidsprojecten waar veel van onze belastingcenten in zitten.

Volgens mij is er maar één oplossing: jezelf te verdiepen in financiën en de belastingregels. Als je weet hoe geld werkt, gaat het geld voor je werken. Dan kun je beginnen een kapitaal op te bouwen en financieel vrij te worden. Dat wil jij toch ook?

Neem vandaag nog contact op met mij op voor een fiscale check.

Categorie: DGA / zakelijk, ZZP Tags: belasting besparen, parkeerbon, subsidie

Een onaangename verrassing

Door Barbara Rijskamp

Het zal je maar gebeuren

Stel, je bent op vakantie en bij thuiskomst zie je een blauwe envelop bij de post liggen. Je maakt hem open en je ziet dat je een aanslag omzetbelasting hebt ontvangen van enkele duizenden euro’s van een bedrijf waar je vier jaar geleden al afscheid van hebt genomen. Een onaangename verrassing!

De Belastingtelefoon

Je bent niet voor één gat te vangen en belt de Belastingtelefoon. In hun systeem konden zij niet zien waar de aanslag op gebaseerd is. Zij maken een terugbelverzoek.

Geen gehoor

Vervolgens word je niet teruggebeld. Nogmaals gebeld en uiteindelijk geven zij doodleuk aan dat je gewoon moet betalen en niet moet zeuren.

Inschakelen belastingadviseur

Op zo’n moment doe je er verstandig aan een gekwalificeerde RB-adviseur in de arm te nemen. Waarom een RB-adviseur? Onlangs heeft de Consumentenbond onderzocht dat de RB-adviseur als beste uit de bus komt. Gelukkig deed mijn klant er verstandig aan om mij voor deze klus in te schakelen.

Tijdig bezwaarschrift indienen

Binnen zes weken na opleggen van de aanslag moet er een bezwaarschrift worden ingediend. Door de vakantie was deze periode bekort tot een week. Je doet er dus verstandig aan om tijdens jouw vakantie een zaakwaarnemer aan te stellen die jouw post beheert en de blauwe enveloppen open maakt. Je kunt voor de aanslagen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting je boekhouder machtigen elektronisch jouw post te ontvangen, dit is nog niet geregeld voor de omzetbelasting en de loonbelasting.

Opgelost

De volgende dag heb ik direct een bezwaarschrift ingediend zonder motivatie. “Pro forma” heet dit in juridische termen. Dit om rechten veilig te stellen. Ondanks mijn verzoek om uitstel van betaling, ontving de klant toch een aanmaning. Ik belde vervolgens de Belastingtelefoon en verzocht om uitleg. Uiteindelijk ontving ik de brief per mail waarop de naheffingsaanslag gebaseerd was. Op dat moment werd mij helder dat de aanslag op een vergissing berust (brieven waren naar een oud vestigingsadres gestuurd en daardoor nooit aangekomen). Toen ik dit de Belastingdienst had uitgelegd, is de aanslag vernietigd.

Schadevergoeding

De Belastingdienst hoort een zorgvuldige belangenafweging te maken in het nemen van een besluit. Omdat de Belastingdienst een zeer log orgaan is dat permanent aan het reorganiseren is, valt het niet mee om met hen afspraken te maken. Zeker een verzoek om schadevergoeding wordt lang niet altijd gehonoreerd. Toch is het soms het proberen waard. Wanneer je lang moet wachten op een beslissing, kan het zinvol zijn een ‘formulier dwangsom’ in te vullen. Onlangs had ik een cliënt die hier succesvol een beroep op heeft gedaan. Ze was zo blij dat ze spontaan een voorjaarsboeket voor mij meebracht.

20150226_112817

 

Categorie: DGA / zakelijk, Particulier Tags: dwangsom, schadevergoeding, vertrouwensbeginsel, zorgvuldigheidsbeginsel

Ik schrijf teksten. Is tekstschrijven BTW-vrij?

Door Barbara Rijskamp

Welk BTW-tarief moet ik hanteren? Is er een vrijstelling voor teksten?

Voordat deze vraag wordt gesteld, moet de eerste vraag zijn: ben ik ondernemer of niet? Nu ben je voor de omzetbelasting al heel snel ondernemer. Je kunt zelfs voor het organiseren van een eenmalig evenement worden aangemerkt als ondernemer, omdat je deelneemt aan het economisch verkeer. Het voert te ver om in dit artikel alle ins en outs van de BTW te behandelen, want deze belastingwet staat bekend om zijn uitzondering op de uitzondering op de uitzondering.

tekstschrijven btw-vrij helder in belastingen

 Vrijgestelde diensten als schrijver

Veel schrijvers produceren blogs. Dit houdt in dat hun gedachtegoed op internet wordt gepubliceerd. Meestal gebeurt dit gratis. Geen vergoeding, geen BTW. Dit is nog logisch. Maar stel dat een magazine belangstelling heeft voor jouw blogs en daarvoor wenst te betalen voor de exclusiviteit. De vergoeding die je daarvoor ontvangt is vrij van BTW. Dit betekent dat de kosten die je daarvoor maakt niet aftrekbaar zijn van de BTW.

Een boek maken

Stel dat je ervoor kiest zelf een boek uit te geven. Dit kan op papier, maar ook digitaal geleverd worden. Het leveren van een papieren boek valt onder het verlaagde tarief, dus je mag 6% BTW berekenen. Maar een digitaal boek valt onder de ‘elektronische diensten’ en daarom moet je hierover 21% BTW berekenen. Echter, wanneer je zelf aanbiedt je eigen boek via internet te downloaden, dan hoef je geen BTW te berekenen (=dienst van schrijver)! Dit is weer zo’n leuke uitzondering. Er zijn plannen om e-books of luisterboeken onder het 6%-tarief te laten vallen, maar zover is het nog niet. Educatieve, digitale materialen vallen inmiddels wel onder het 6%-tarief.

Voordragen uit eigen werk

Voordrachten en lezingen, maar ook optredens voor radio en televisie in talkshows zoals bijvoorbeeld bij DWDD, waarbij je voordraagt uit eigen werk of je vertelt uitsluitend over je werk als schrijver, zijn vrijgesteld van BTW. Word je gevraagd als presentator voor een programma, waarbij je ook andere gasten aan het woord laat, dan geldt het hoge tarief van 21%. Voordeel van dit laatste is dat gemaakte kosten dan wel weer aftrekbaar zijn van de BTW.

Webteksten maken

Het maken van teksten voor reclamedoeleinden wordt niet aangemerkt als dienst van een schrijver. Van een reclametekst is sprake als de tekst geschreven is om het publiek over een product of dienst te informeren, met het doel om de verkoop daarvan te bevorderen. Het maakt daarbij niet uit of de tekst wordt geschreven door een journalist, reclamebureau of een romanschrijver. Dus in zoverre is het schrijven van webteksten belast met 21% BTW.

De vraag is alleen wanneer een webtekst ‘puur informatief’ is of ‘verkoopbevorderend’. Informatieve teksten zijn immers vrijgesteld van BTW (geen reclamedienst). Neem bijvoorbeeld  de website van een reisorganisatie. Daarop worden hun reizen gepromoot, maar ook algemene informatie verstrekt over het vakantieland, welke vaccinaties benodigd zijn, e.d. Dient de algemene informatie nu om de verkoop te bevorderen of niet?

Advies

Als tekstschrijver kun je dus geconfronteerd worden met verschillende BTW-tarieven. Laat je dus goed informeren over de mogelijke gevolgen.

Heb je nog vragen? Neem dan contact met mij op.

Categorie: ZZP Tags: belasting, BTW, teksten schrijven, tekstschrijven, voordragen uit eigen werk, webteksten maken

  • « Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • Volgende »

Laatst verschenen

  • Belangrijkste wijzigingen in 2021
  • Special: eindejaarstips 2020
  • Prinsjesdag 2020
  • Let op: soms geldt de oude box 3-grens nog!
  • Voorkom misbruik van volmacht bij een levenstestament

Meest gelezen

  • Lege of slapende BV: wat moet je er mee? 7.8k weergaven
  • Ik schrijf teksten. Is tekstschrijven BTW-vrij? 6.2k weergaven
  • Optimaal inkomen 3.2k weergaven
  • Geruisloze terugkeer uit de BV 1.5k weergaven

Controleer je boekhouder_accountant

Contactgegevens

Gratis belastingtips die niemand je vertelt!

Ontvang 4x per jaar belastingtips en de eerste 30 blz van mijn boek ‘De Belastingdienst is niet je belastingadviseur’ GRATIS.

Copyright Helder in Belastingen - Privacy Policy - Algemene voorwaarden