Begin september 2019 kondigde Staatssecretaris Menno Snel aan dat box 3-heffing beter zou aansluiten bij het werkelijk rendement in plaats van een fictief rendement. Voor spaartegoeden zou dit kunnen kloppen, maar al het andere vermogen in box 3 wordt een fictief rendement verondersteld van ruim 5% en het tarief gaat ook nog eens met 10% omhoog: van 30% naar 33%. Dat betekent dat vorderingen op familieleden, stukken (landbouw)grond, erfenissen, kapitaalsverzekeringen, e.d. allemaal een stuk zwaarder belast gaan worden! Ik las ergens dat er 6000 vermogenden in Nederland zijn, die er in het nieuwe stelsel € 25.000 op achteruit gaan. Is dit nu de bedoeling? Ben ik nou de enige die inziet dat dit weer NIEUWE procedures gaat opleveren? Namelijk degenen die het verondersteld rendement NIET halen?
Mogelijke oplossing
Terwijl naar mijn idee de oplossing een stuk simpeler kan zijn: terug naar de vroegere vermogensbelasting (t/m 2000). De wetgeving ligt er nog, bezittingen in de vorm van een eigen woning (60%-waarde) en aandelen in eigen BV werden ook belast (nu te beperken tot beleggingsvermogen in de BV?). Ouderen werden ontzien met een extra korting (de interingsvrijstelling). Een royale vrijstelling van fl. 150.000 en fl. 250.000 voor gehuwden (mag nu in Euro’s zijn). Ontgaansmogelijkheden waren er nauwelijks, of je moest al emigreren. Het tarief was 7 promille (als ik het me goed herinner). Heffing volgens het draagkrachtprincipe. Linksom of rechtsom moet de schatkist worden gevuld. Dat zal nooit anders zijn.
Hoop op toekomstbestendige visie van een nieuwe commissie
In het voorjaar van 2020 komt er weer een nieuwe commissie die gaat nadenken over de toekomst van ons belastingstelsel. Met name de Wet Inkomstenbelasting is toe aan vernieuwing. Het probleem van commissies is dat zij altijd ‘budgetneutraal’ moeten adviseren. Dit heeft tot gevolg dat er weinig verandert. Als je goed kijkt naar de Wet IB2001 is box 1 vrijwel geheel overgenomen uit Wet IB1964, box 2 is gekopieerd uit een onderdeel van Wet IB1964 en is box 3 de vervanging van de vroegere Wet Vermogensbelasting met een tariefsverhoging van 50%, omdat het inkomen uit het vermogen niet werd belast in box 1. Hoezo vernieuwing?
Raamwerk ligt er al
Er is al veel nagedacht over de vormgeving van het nieuwe belastingstelsel. De voorstellen van Leo Stevens in zijn boek ‘Geloofwaardig belasting heffen‘ en de voorstellen van de jongeren van mijn beroepsvereniging het RB onder de naam TaxY zijn mij het meest bijgebleven: hoe logisch en helder belastingheffing kan zijn, ingebed in de samenleving. Maar nee, er moet zo nodig weer een nieuwe commissie komen. We wachten maar af.
Wat te doen met box 3?
Ik loop al een tijdje mee in dit vak. Mijn advies is: hou de regelgeving in de gaten en pas je hierop aan. Het heeft geen nut om je bezig te houden met zaken waar je geen invloed op hebt. Houd je bezig met zaken waar je wel invloed op hebt, bijvoorbeeld door in te spelen op ontwikkelingen binnen het belastingrecht. Heb je hier geen tijd voor of geen zin in? Zorg dan voor een fiscaal abonnement bij Rijskamp Fiscaal. Dan blijf je zeker op de hoogte! Neem contact met mij op voor een afspraak.