Zoeken

Extra werken loont amper? Dit zijn de cijfers!

Naar aanleiding van het Belastingplan 2023 kopte de Telegraaf “Extra werken loont amper”. Ondernemers en DGA’s betalen de rekening van de energie- en koopkrachtcrisis. Maar: is dit wel zo?

Ik was op zoek naar infographics, maar vond geen goede. Dan maar zelf eentje ontwerpen. Laat de cijfers goed op je inwerken en ik neem je mee in het verhaal dat deze cijfers te vertellen hebben.

Mijn uitgangspunt: een zelfstandig ondernemer met een wisselend inkomen

De belastingpositie die je ziet is van een zelfstandig ondernemer die recht heeft op de zelfstandigenaftrek. Naast de zelfstandigenaftrek heeft deze ondernemer recht op de MKB-winstvrijstelling (die niet verdwijnt), de arbeidskorting (deze wordt verhoogd) en de algemene heffingskorting (lage inkomens hebben hier meer voordeel van dan hoge inkomens). Je ziet dat inkomens van € 50.000 en € 60.000 er iets op vooruit gaan, een inkomen van € 30.000 of € 100.000 gaat erop achteruit.

Let op: de cijfers die ik presenteer zijn inclusief de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet, de ZVW-premie. Opvallend is dat het percentage voor ondernemers wordt verlaagd van 5,5% naar 5,43%, maar de maximum premie wordt verhoogd van € 3.283 naar € 3.634, doordat de premiegrens aanzienlijk wordt verhoogd. Hogere inkomens gaan daardoor ruim 10% meer ZVW-premie betalen! Er wordt dus iets gepresenteerd als verlaging, maar feitelijk is het voor ondernemers met een 100.000+-inkomen een verhoging.    

Middeling wordt afgeschaft

Door middeling was het mogelijk bij wisselende inkomens toch nog een tegemoetkoming te krijgen, alhoewel de drempel van € 545 wel erg hoog was. Zeker gezien het feit dat de uitvoeringskosten door de automatisering meer dan gehalveerd zijn. Ook werd bij middeling geen rekening gehouden met de heffingskortingen. Dus in feite hadden alleen inkomens hoger dan € 68.000 enigszins profijt van de middelingsregeling. De reden voor afschaffing (aldus de Miljoenennota) ligt in het niet-gebruik van de regeling: slechts 20% deed een beroep op deze regeling. Overigens is het nog mogelijk een beroep te doen op middeling voor de inkomens 2022-2023-2024. 

Middeling en de infographic

De inkomens in het schema zijn niet geheel toevallig gekozen. Als je de inkomens 30.000+50.000+100.000 bij elkaar optelt en deelt door 3 kom je uit op € 60.000. Stel dat daarnaast een ondernemer in 2022 en 2023 precies € 60.000 verdient, dan zie je dat het verschil tussen die twee toeneemt. Waar in 2022 het verschil nog € 677 is, wordt het verschil in 2023 € 1.231. Ik heb niet nader onderzocht waar het verschil nu precies in zit, maar frappant is het wel. 

Marginaal tarief hoger voor inkomens tussen 50.000 en 60.000

Jullie blijven rekenen en puzzelen in dit verhaal. Ooit gehoord van het marginale tarief? Dat is het belastingtarief dat je betaalt over iedere extra euro inkomen. Zoals je in de infographic kan zien betaal je van 0 tot 30.000 inkomen 5,66% belasting, maar bij een verdubbeling van het inkomen, betaal je 25,61% belasting. Daarom kan ik nooit aan een ondernemer direct vertellen hoeveel geld hij moet reserveren voor de te betalen inkomstenbelasting. Wel is het duidelijk dat als je inkomen boven een bepaald bedrag komt, je ca. 50% moet reserveren. Hoe zie ik dit nu? Als je de belasting in 2022 van de inkomens van 60.000 en 50.000 van elkaar aftrekt, resteert er een bedrag van € 4.764. Dit betekent dus een marginaal tarief van 47,64% (bij een inkomen vanaf € 50.000). Als je dezelfde vergelijking in 2023 maakt, kom je uit op een marginaal tarief van 48,11%. Dus ondanks het feit dat deze groep over het totale inkomen in 2023 minder belasting verschuldigd is, betalen zij toch extra over iedere meer verdiende euro. Begrijp je het nog? 

Wat moet je nu doen?

Goeie vraag! Als je wil weten welke maatregelen je dit jaar nog kan treffen, boek dan bij mij een adviesgesprek.