Zoeken

Hoe ga je om met vragen van de Belastingdienst?

De Belastingdienst stelt jou vragen. Hoe ga je hiermee om?

Stel je ontvangt een blauwe envelop van de Belastingdienst. Er wordt gevraagd om nadere informatie over je aangifte. Wat doe je dan?

  1. Dit soort zaken besteed ik uit. Ik stuur deze brief rechtstreeks door naar mijn boekhouder om het verder af te handelen.
  2. Dat kan ik zelf: ik ga zelf de brief beantwoorden om kosten te besparen.
  3. Hier moet een specialist bij komen: Ik stap naar een fiscalist voor nader advies.

1. Je boekhouder lost het op

Begrijpelijk. Waar het probleem is opgedaan moet het ook worden opgelost. Als er vragen zijn van de Belastingdienst, zal mijn boekhouder wel een fout hebben gemaakt. Bovendien, hij/zij heeft er verstand van en ik zeker niet.

Dat is dus de weg van de minste weerstand: de brief door te sturen naar de boekhouder. Vergeet echter niet dat de boekhouder wordt ‘gevoed’ door de informatie die jij verstrekt. Als er bijvoorbeeld wordt gevraagd naar ‘het aantal uren dat je werkzaam bent geweest in jouw onderneming’ zal je toch echt zelf aan de bak moeten om je boekhouder van informatie te voorzien op dit vlak.

Mijn ervaring met boekhouders is dat de maanden januari, april, juli en oktober drukke maanden zijn vanwege de vele boekhoudingen die dan verwerkt moeten worden plus de BTW-aangifte van al deze ondernemers moeten in die maand ingediend worden. Je loopt het risico dat jouw brief in deze maanden even op de stapel komt te liggen.

“De maanden januari, april,

 juli en oktober zijn drukke

maanden voor boekhouders”

Als derde punt wil ik noemen dat lang niet alle boekhouders even veel verstand hebben van belastingzaken. Je loopt het risico dat zij informatie verstrekken dat niet relevant is voor de oplossing van het probleem. Je kan klakkeloos ingaan op de vragen die gesteld zijn door de Belastingdienst, maar als je niet weet met welk doel deze worden gesteld, kan dit extra schade veroorzaken. Iets dat je wil voorkomen.

2. Je lost het keurig zelf op

Je laat je niet kisten, ook dit los jij op! Natuurlijk kun je veel zaken uitzoeken via internet om op deze manier meer grip te hebben op de zaak. Besef wel dat de tijd die je hieraan besteed niet kan richten op het drijven van je onderneming.

“De tijd besteed aan de

Belastingdienst kun je niet

richten op je eigen bedrijf”

Verder geldt hier ook: als je niet weet welke gevolgen de beantwoording van de vragen kan hebben, kan dit extra schade veroorzaken. Zo had ik onlangs een ervaring waarbij de klant heel veel moeite (lees: geld- en tijdsinvestering) heeft gedaan om een splitsing aan te brengen in de bedrijfsactiviteiten, terwijl de noodzaak van die splitsing onduidelijk was.

3. Schoenmaker blijf bij je leest

Dit zou het meest logische antwoord zijn. Immers, een fiscalist is gespecialiseerd in belastingen. Het wordt echter lang niet altijd gedaan. Zo heb ik iemand geholpen bij de afwikkeling van zijn stamrecht-BV. Dit is geen dagelijkse praktijk voor een boekhouder. Tijdens deze afwikkeling hebben wij gevraagd of de Belastingdienst een standpunt wilde innemen over de afkoop. Er waren drie scenario’s mogelijk. De Belastingdienst koos een scenario. Na het indienen van de aangifte volgden er vragen, zoals verwacht. De klant stuurde de brief direct aan mij door. Omdat ik een goed doortimmerd verhaal had en vooraf de Belastingdienst om toestemming had gevraagd, is er door de Belastingdienst geen speld tussen te krijgen. In dit ene geval heeft dit de klant duizenden euro’s opgeleverd.

“Een fiscalist is gespecialiseerd

in belastingen”