Ik bekeek een filmpje op YouTube over de Belastingtelefoon. Oud-medewerkers vertellen hoe het er bij de Belastingdienst er aan toe gaat. Ik kan je vertellen: het filmpje is nog steeds actueel! Nog steeds is de Belastingtelefoon niet op orde.
Ergernis over wachttijden
De wachttijden zijn nog steeds erg lang. Bovendien is het erg vervelend dat ik mij zogenaamd moet identificeren als ik namens mijn klant bel. Ik snap dat, maar omdat ik werkzaam ben als belastingadviseur die wordt ingeschakeld bij een specifiek probleem, is het soms zoeken naar de juiste identificatie. Bovendien ben ik, net als hen, digitaal. Dus soms moet ik een systeem opstarten om de juiste informatie te kunnen geven. En als ik dat voor elkaar heb, dan gebeurt het regelmatig dat zij de gevraagde informatie niet beschikbaar hebben en vragen ze of ik teruggebeld kan worden. Zo ontstaat er dus aan beide kanten frustratie.
Betrouwbaarheid Belastingtelefoon
Vanuit de jurisprudentie is het mij bekend dat informatie verkregen van de Belastingtelefoon als voorlichting geldt. Met andere woorden: je mag er geen vertrouwen aan ontlenen. Informatie verkregen van de inspecteur, veelal schriftelijk aangevraagd en ontvangen, geldt als een toezegging en kan daarom wel als betrouwbaar aangemerkt worden. Je mag hier vertrouwen aan ontlenen. Een nadeel hiervan is dat een inspecteur heel dicht bij de wettekst blijft en amper een toezegging vanuit zijn functie durft te doen.
Blauwe enveloppen leveren extra telefoontjes Belastingtelefoon op
Het is de Belastingdienst bekend dat als er veel blauwe enveloppen worden verstuurd, dit tot extra telefoontjes leidt bij de Belastingtelefoon. De brieven leveren nu eenmaal veel vragen op. Niet zo verwonderlijk, want ikzelf zit ook weleens te turen naar optellingen in aanslagen die niet echt logisch zijn qua opbouw. Ik herken gelukkig wel de termen en kan een aanslagnummer ontcijferen.
Maar wat ik niet begrijp is dat er soms brieven worden gestuurd waarvan ik denk: had even gebeld! De Ombudsman heeft de Belastingdienst hier ook op gewezen bij betalingsproblemen. Maar naar mijn idee zou dit veel breder ingezet moeten worden. Dan belt de Belastingtelefoon jou! Zou dat niet een fijne service zijn? Volgens mij zou dat helpen om veel kou uit de lucht te halen.
Uitbreiding digitale service
Is het je weleens opgevallen dat de Berichtenbox van de overheid eenrichtingsverkeer is? Dat dit vreemd is in het kader van internet? Binnenkort is het mogelijk de bezwaarschriften digitaal in te dienen. Helaas is dit eenrichtingsverkeer. Dat in de portal komt te staan wie de contactpersoon is die het bezwaarschrift in behandeling heeft (met emailadres en doorkiesnummer). En dat je een belafspraak kan inplannen, mocht het een persoonlijke toelichting vergen. Ideaal, toch? Ik kan er alleen maar van dromen!
Conclusie
Aan de informatie verkregen van de Belastingtelefoon kan geen vertrouwen worden ontleend. Ik gebruik deze alleen (als het echt niet anders kan) voor statusvragen. Ik communiceer daarom liever rechtstreeks met een inspecteur. Helaas is in dit in de praktijk niet altijd even gemakkelijk door lange doorlooptijden en gebrek aan communicatie. Ik hoop dat dit in de toekomst wordt opgelost. Maar als ik dit filmpje uit een ver verleden zie, dan denk ik dat ik nog lang moet wachten.