Zoeken

Een onaangename verrassing

Het zal je maar gebeuren

Stel, je bent op vakantie en bij thuiskomst zie je een blauwe envelop bij de post liggen. Je maakt hem open en je ziet dat je een aanslag omzetbelasting hebt ontvangen van enkele duizenden euro’s van een bedrijf waar je vier jaar geleden al afscheid van hebt genomen. Een onaangename verrassing!

De Belastingtelefoon

Je bent niet voor één gat te vangen en belt de Belastingtelefoon. In hun systeem konden zij niet zien waar de aanslag op gebaseerd is. Zij maken een terugbelverzoek.

Geen gehoor

Vervolgens word je niet teruggebeld. Nogmaals gebeld en uiteindelijk geven zij doodleuk aan dat je gewoon moet betalen en niet moet zeuren.

Inschakelen belastingadviseur

Op zo’n moment doe je er verstandig aan een gekwalificeerde RB-adviseur in de arm te nemen. Waarom een RB-adviseur? Onlangs heeft de Consumentenbond onderzocht dat de RB-adviseur als beste uit de bus komt. Gelukkig deed mijn klant er verstandig aan om mij voor deze klus in te schakelen.

Tijdig bezwaarschrift indienen

Binnen zes weken na opleggen van de aanslag moet er een bezwaarschrift worden ingediend. Door de vakantie was deze periode bekort tot een week. Je doet er dus verstandig aan om tijdens jouw vakantie een zaakwaarnemer aan te stellen die jouw post beheert en de blauwe enveloppen open maakt. Je kunt voor de aanslagen inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting je boekhouder machtigen elektronisch jouw post te ontvangen, dit is nog niet geregeld voor de omzetbelasting en de loonbelasting.

Opgelost

De volgende dag heb ik direct een bezwaarschrift ingediend zonder motivatie. “Pro forma” heet dit in juridische termen. Dit om rechten veilig te stellen. Ondanks mijn verzoek om uitstel van betaling, ontving de klant toch een aanmaning. Ik belde vervolgens de Belastingtelefoon en verzocht om uitleg. Uiteindelijk ontving ik de brief per mail waarop de naheffingsaanslag gebaseerd was. Op dat moment werd mij helder dat de aanslag op een vergissing berust (brieven waren naar een oud vestigingsadres gestuurd en daardoor nooit aangekomen). Toen ik dit de Belastingdienst had uitgelegd, is de aanslag vernietigd.

Schadevergoeding

De Belastingdienst hoort een zorgvuldige belangenafweging te maken in het nemen van een besluit. Omdat de Belastingdienst een zeer log orgaan is dat permanent aan het reorganiseren is, valt het niet mee om met hen afspraken te maken. Zeker een verzoek om schadevergoeding wordt lang niet altijd gehonoreerd. Toch is het soms het proberen waard. Wanneer je lang moet wachten op een beslissing, kan het zinvol zijn een ‘formulier dwangsom’ in te vullen. Onlangs had ik een cliënt die hier succesvol een beroep op heeft gedaan. Ze was zo blij dat ze spontaan een voorjaarsboeket voor mij meebracht.

20150226_112817